דיאטה וכללי תזונה על פי משנת הרמב"ם

מערכת שורש  יד כסליו, תשעט  11/22/2018

הרבה מאוד חידושים וחידושים לכאורה הביא עימו המדע. אבל עם כל הכבוד לוויטמינים בקפסולות, אבקת חלבון או דיאטות חדשות, הרמב"ם היה שם לפני כולם. עד היום אנו מלאי התפעלות ביחס לנכונות המלצותיו בנושאי בריאות בכלל ותזונה בריאה בפרט
.......................

דיאטה וכללי תזונה על פי משנת הרמב
תזונה וסביבה ומזגו של האדם
בעזרת תוספי תזונה או אבקת חלבון (לדוגמא) ניתן כיום לקבל ערכים תזונתיים שמגיעים שלא דרך המזון. יתכן שהרמב"ם היה רואה בכך דבר מועיל, אפילו חשוב, אבל מה שהיה חשוב בעיניו יותר מהכל זה השילוב הנכון בין המזג שלנו, בין הסביבה שלנו ובין המזון שאנו אוכלים.
הרמב"ם נהג לומר כי לכל אדם יש מזג משלו ונטיות נפש משלו ויהיה עבורו מומלץ לאכול את המאכלים שיחזקו אותו, על פי מאפייניו. בנוסף, סבר הרמב"ם שעל כל אדם לאכול את המזונות המתאימים ביותר למקום שבו הוא יושב וגם בהתאם לעונת השנה ולמזג האוויר. כך, למשל, היה טוען כיום שתזונה שתתאים למי שיושב בארץ חמה ויבשה כמו ישראל צריכה להיות שונה מזו שתתאים לאותו אדם באם הוא יושב באחת מארצות אירופה הקרות.

בעונה הקרה או בארץ קרה, יש להרבות באכילת אוכל חם ומבושל ולהוסיף תבלינים שמעלים את חום הגוף. תבשילי בשר ונזיד טובים לעניין זה. לעומת זאת, בקיץ מזונות קרים טובים יותר וכן כאלה שמתעכלים בקלות רבה יותר. דוגמא לכך יהיו פירות וירקות העונה, יוגורט (עדיף מחלב עיזים ולא מחלב פרה). עדיף להמעיט באכיל אוכל כבד ובשר, אלא אם מדובר באדם הסובל מחולשה או מתת משקל. עם זאת, אדם שמזגו חם, מוטב לו להרבות במאכלים שמקררים את הגוף גם בחורף ומי שמזגו קר, יוקל לו אם יקפיד על תזונה חמה יותר, בכל עונות השנה.

מזונות רעים - זהירות
סביר מאוד להניח שאם הרמב"ם היה מכיר את חידושי מדע התזונה, הוא היה ממליץ בהתאם לחריפות שכלו, לאדם שעובד עבודה גופנית או לספורטאי לצרוך אבקת חלבון ולשלב בתזונה ביצים וגם דגים. אך בנוסף, הוא היה מוסיף את המלצותיו מימים ימימה, להיזהר ממזונות רעים.
הרמב"ם נהג להפריד בין מזונות רעים שהם ממש רעילים ומעודדים מחלות, לבין מזונות שניתן לאכול מהם במתינות ולעיתים רחוקות. כמובן שידע לציין את המזונות שיש להרבות באכילתם. את המזונות הרעים הוא המשיל לרעל של ממש (וכינה אותם סם של מוות). מזון רע בעיניו הוא בראש ובראשונה מזון ישן. גם ממזון מומלח מאוד יש להימנע, כגון גבינות מלוחות מאוד או דגים מאוד מלוחים. זה בהחלט תואם את מה שידוע כיום, כי עודף מלח מזיק מאוד לבריאות ומעלה את לחץ הדם וגם מזיק ללב. הוא המליץ להימנע מאכילת דגים גדולים והציע להעדיף צריכת דגים קטנים (כיום ידוע שהדגים הגדולים יותר מכילים כספית, מתכת רעילה בעלת השפעות מסוכנות). לגבי שום ובצל הוא הציע להמעיט באכילתם וכך גם בשר בקר ופירות חמוצים (כגון פירות הדר).

מזונות טובים, מרפאים ומחזקים
מאכלים טובים יעילים הם למשקל תקין ואף בתור רפואה מונעת. בעזרתם ניתן לרפא מחלות ואף למנוע. בין היתר הרמב"ם המליץ:
• לבעלי קשיי עיכול לאכול ירקות מבושלים ולא חיים.
• לחמם את הגוף בחורף על ידי אכילת אוכל מתובל, חרדל.
• להעדיף לחם חיטה מלאה על פני לחמים מקמח לבן.
• להרבות באכילת שקדים ואגוזים ופירות למיניהם (למעט החמוצים שבהם).
• לחזק את הגוף בעזרת מרקים (הוא הדגיש את הסגולות הטובות שיש במרק עוף).
• להימנע מאכילת יתר ולשים לב לתחושת הרעב והשובע שהגוף משדר.